Level of knowledge among Medical Science students about doping and prohibited substances

Authors

Keywords:

knowledge, doping in sports, students, education, athletic performance

Abstract

Introduction: Doping is the use of stimulating or exciting substances, administered by any means, in order to enhance an athlete's sporting performance in competition, which may pose a detriment to the ethics and physical or mental integrity of the athlete. 

Objective: To evaluate the level of knowledge about doping and prohibited substances among Medical Science students. 

Method: A non-observational, quasi-experimental before-after research study was conducted without a control group. The universe consisted of 384 Medical Science students from across the country participating in the "Doping and Prohibited Substances" course in March 2024. The sample consisted of 350 students selected through a non-probabilistic convenience sampling method, including all those enrolled,  who met the inclusion criteria. 

Results: Students from Santiago de Cuba (56%) and those studying Medicine (57.43%) predominated. Inadequate knowledge was prevalent before the course, but a subsequent modification in their level of knowledge was demonstrated after its implementation regarding the definition of doping (98.57%), the types of substances used for this practice (94.86%), and their consequences (99.43%). 

Conclusions: The educational intervention applied was effective in significantly increasing the level of knowledge on the subject among Medical Science students and enhancing their preparation to address this health and professional ethics issue in their future practice.

References

Barroso Fontanals ME. Dopaje en el deporte: una práctica perjudicial para la salud de los atletas. HolCien.2024[citado 18/08/2025];5(3). Disponible en: https://revholcien.sld.cu/index.php/holcien/article/download/380/209

Ventura A. Ética y deporte, el diálogo entre la filosofía y el deporte en la lucha contra el dopaje. DeporVida.2024[citado 18/08/2025];21(62):148-161. Disponible en: https://deporvida.uho.edu.cu/index.php/deporvida/article/download/1044/3034

Holt RIG, Erotokritou Mulligan I, Sönksen PH. The history of doping and growth hormone abuse in sport. Growth Horm IGF Res.2009 [citado 18/08/2025]; 19(4): 320-326. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096637409000525

Sabón Cisneros I, García Chamizo E. Conocimientos en estudiantes de secundaria básica sobre dopaje y sustancias prohibidas. Rev Cub Med Dep Cult Fis.2022[citado 03/09/ 2025];17(1). Disponible en: https://revmedep.sld.cu/index.php/medep/article/view/527

Martínez Brito D, Correa Vidal MT, Montes de Oca Porto R. La analítica antidopaje en Cuba. Anales de la ACC.2021[citado 18/08/2025];11(2).Disponible en: http://scielo.sld.cu/sceilo.php?script=sci_arttext&pid=S2304-01062021000200014&Ing=es

Ministerio de Relaciones Exteriores de Cuba. Cuba ratificó en la UNESCO su compromiso en la lucha contra el dopaje en el deporte. CubaMinrex.2023 [citado 18/08/2025]. Disponible en: https://misiones.cubaminrex.cu/es/articulo/cuba-ratifico-en-la-unesco-su-compromiso-en-la-lucha-contra-el-dopaje-en-el-deporte

Suárez Armas S, González Rabeiro M. Actitudes y creencias como componentes movilizadores de conductas de propensión hacia el dopaje en el deporte. Rev Cub Med Dep Cult Fis.2022[citado 18/08/2025];17(2):e-547. Disponible en: https://revmedep.sld.cu/index.php/medep/article/download/547/581

Monet Álvarez DE, Aguiar González AM, Rosales Campos RD, Zayas Fundora E, Vázquez Ortiz EC, Gross Ochoa VY. Modificación de conocimientos sobre inmunología perinatal en estudiantes de Ciencias Medicas. Rev Estud HolCien.2021[citado]; 2(2).Disponible en: https://revholcien.sld.cu/index.php/holcien/article/view/166/50

Montalvo Sánchez DM, González Ferrer JM, Hernández Trujillo A, Leyva Poblador RA, Leyva Rodríguez MO, Fabars Bueno YT. Modificación de conocimientos en estudiantes de las Ciencias Médicas sobre disfunción cognitiva postoperatoria. RevDosDic. 2024[citado 03/08/2025];7(4):e526. Disponible en: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/526

Rosales Peña EF, Barrón Lujan JC, Ramírez Enríquez SI, Arredondo Marttel GJ, López Alonso SJ, Medina López HL. Casos emblemáticos de dopaje: una revisión sistemática de las implicaciones éticas y deportivas. RMCCF.2024 [citado 03/08/2025];3(9):47-58. Disponible en: https://revistascientificas.uach.mx/index.php/rmccf/article/view/1556

Torrente Rocha M. La medicina deportiva y el dopaje, una perspectiva desde la bioética[Tesis].[Bogota.Colombia]:Universidad El Bosque;2021.17p.Disponible en: https://repositorio.unbosque.edu.co/items/312a8060-c2fc-457e-bbb0-692daafd230a

Carmona Escanaverino MC, Rodríguez Hurtado D, Acosta Escanaverino I. El dopaje como problema ético-social y de salud. RCMFR.2022[citado 03/08/2025];14(2). Disponible en: https://revrehabilitacion.sld.cu/index.php/reh/article/view/665

Published

2025-09-30

How to Cite

1.
Barroso Fontanals ME, Pacios Dorado JL, Hernández Velázquez FM, Estrada Rodríguez Y, Paumier Durán AG. Level of knowledge among Medical Science students about doping and prohibited substances. Rev. estud. HolCien [Internet]. 2025 Sep. 30 [cited 2025 Oct. 20];6:e485. Available from: https://revholcien.sld.cu/index.php/holcien/article/view/485

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES